søndag 7. november 2010

Sammendrag av hva jeg har gjort og hva jeg har tenkt i løpet av oppgaven redesign!

Idéutvikling

Til denne oppgaven valgte jeg å arbeide med noe innenfor interiør, Jeg var veldig usikker på hva jeg skulle lage men endte opp med å lage en stol, selv om jeg følte jeg tok meg en bøtte vann over hodet.
Inspirasjonen min kommer mest fra bildene som ble tatt på byvandringen i byen.
Det er lagt ut noen av bildene på en av de første innleggene innen redesign. Jeg ønsket et utrykk av noe klassisk elelr gammelt, men alikevell nytt
. Til å begynne med tenkte jeg mye på fargene brun svart sølv grå osv.. Farger med veldig mørke kontraster.
Som en del av planleggningen brukte vi noe som heter moodboard. Det er på en måte en collage med alt inspirasjonen din slik at du får et bilde va idéene dine, slik at det kansje blir lettere å utvikle den idéen du hadde fra å begynne med.
Mitt moodboard ble laget på en side med nettsiden http://olioboard.com/boards
Jeg syntes at programmet var relativt enkelt å bruke, men kune kansje hatt en litt mindre komplisert måte å laste opp bilder på. Selv foretrekker jeg å bruke skisser selv om det kommer ann på hva du er ute etter. f.eks et moodboard hadde vert mer praktisk når det handler om fargersammensettninger eller andr ekomposisjonen.


planelegging

I utplassering med skolen i 10-ende klasse var jeg på møbelfix møbeltapetserer hvor jeg hentet noen av idéene mine fra. Jeg bestemte meg for å skifte trekk og male stolen slik at den ble litt mer klassisk. I produksjonen trengte jeg stoff til trekk, hvit maling, servietter, decoupage lakk, sandpapir og stifter. Jeg brukte også rammelim med et motiv av et tre, og selvfølgelig en stol.
For å lage dette burde jeg ha kunskap om hvordan jeg påfører decoupage, hvordan en håndterer rammelim, og hvordan trekket skal festes. Jeg hadde allerede kunskap om hvordan jeg skulle gjøre alt sammen ellers lærte jeg det før jeg begynte med produksjonen, slik som rammelimen.
Jeg ville sagt at rammelim hører hjemme under tekstil noe som sier at det kan være klær, men også intriør. Jeg tror møbletapetserere kan ha bruk for rammelim. Decoupagen hører vel også med i interiør men brukes på harde plater, helst ulakkerte. Skifting av trekk er ganske obvious at det også hører til møbeltapetsererne.
Mønsteret som ble brukt, var direkte tegnet av trekket som var på fra førav.

Jeg er ennå ikke ferdig med produktet begrunnet av manglende resurser.
men det kommer et nytt innlegg i løpet av mårendagen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar